Remolie service. Belangrijk om dit iedere 2 à 3 jaar te verversen.

Waarom moet remvloeistof ververst worden?
Remvloeistof is hygroscopisch en daarmee trekt het waterdamp aan, naarmate de remvloeistof meer waterdamp bevat zal het kookpunt van de remvloeistof dalen. Koken van remvloeistof betekend dampbelvorming in de leidingen, damp=samendrukbaar en het opbouwen van voldoende remdruk wordt moeilijker tot onmogelijk. Afhankelijk van de rem belasting en toegepaste materialen kan de remvloeistof een temperatuur van meer dan 200 graden bereiken. Een veel toegepaste verse DOT 4 remvloeistof heeft een kooktemperatuur van 230 graden, na een 3% wateropname is dit kookpunt gedaald naar 155 graden en bevindt het remsysteem zich bij zware belasting in de gevarenzone.

Het toenemen van het percentage vocht in de remvloeistof heeft nog andere nadelen waaronder het corroderen van de metalen onderdelen. Vaak zijn b.v. in vervangen remonderdelen van oudere auto`s duidelijke corrosiesporen aanwezig. Ook zal de viscositeit ((dunvloeibaarheid) naar mate er meer vocht in zit en de vloeistof ouder wordt veranderen. Bij een auto met bv. ABS, ESP, of ASR moet de vloeistof onder hoge druk door zeer kleine openingen van 0.1 mm geperst worden.

De wateropname van remvloeistof is de voornaamste reden om de remvloeistof iedere 2 tot 3 jaar te verversen.